אני מבין הכל, מדוע איני מצליח להשתנות?

רבים חשים שהם מבינים את עצמם, שהם מבינים את ההשפעות של החברה שסביבם עליהם, שהם מבינים את טעויותיהם ובכל זאת הם אינם מצליחים להשתנות.

רבים אף אומרים שהם יודעים במאה אחוז שהם שווים ובעלי ערך, ועם זאת הם ממשיכים לפעול ממקום שהם אינם מעריכים את עצמם והם אינם מבינים מדוע.

הם חשים בכוח מסתורי הפועל עליהם מעבר להגיון. 

אחת הסיבות המרכזיות לתופעה זו הינו שברוב המקרים קיים פער שקשור למבנה המוח בין מה שאנו יודעים ומבינים לבין מה שאנו מרגישים. 

סיבת הפער גם קשורה לעובדה שבמקרים רבים ההשפעות הרגשיות החזקות שמשתלטות עלינו קשורות לרגשות לא מטופלים ושלא עברו עיבוד נכון שמאפשר ריפוי.

מהו עיבוד נכון שמאפשר את ריפוי הרגשות? עיבוד נכון הינו שילוב של חיבור לרגש ולכאב העמוק והמקורי עם הבנה שכלית מוצקה ועם חמלה.

לדוגמה: אם בילדותכם הוריכם שדרו לכם בצורה גלויה או נסתרת שהנכם פגומים בדרך זו או אחרת. היום כמבוגרים אתם יודעים שהמסרים האלה מהוריכם היו שגויים ושהם פגעו בכם מאוד ושיצרו למשל את החרדה החברתית ממנה אתם סובלים.

ידיעה בוגרת זו אולי עוזרת לכם פחות להאשים את עצמכם בקשייכם (הקלה חשובה ולא מבוטלת) אך היא אינה מעלימה את רגשות החרדה החברתית שלכם.

שינוי עצמי תקוע

בניגוד להבנה שכלית בלבד, עיבוד נכון ומרפא יכלול חיבור ישיר לכאב של הילד שחש לא שווה (ולא אהוב). כאשר מצד אחד ממש תרגישו בעוצמה את הכאב המקורי של הילד שהייתם (שעדיין חי ובועט בתוככם) ומצד שני תוכלו להרגיש חמלה כלפיו עם הידיעה הבוטחת שחווייתו הכואבת שהוא אינו שווה הינה מוטעית ושגויה, תוכלו  לרפא את ילדכם הפנימי.

בעזרת דמיון תוכלו להסביר לילד הפנימי שלכם במילים, בחיבוקים ובכל דרך שתמצאו לנכון, שהכל בסדר אתו ושהוא שווה כמו כולם.

תרגיל סבלני ומלא חמלה כזה, הוא שיחבר בין הבנתכם השכלית הבוגרת לבין חווייתכם הרגשית הילדית – היא שתחבר בין שני חלקי מוחכם – וכך תוכלו לרפא את חווייתכם הרגשית עצמה.

(אגב סוד כוחו של דמיון מודרך – כמשתמשים בו נכון – בקשיים מסוג זה טמון במנגנון המתואר)

כלומר תרגיל מסוג זה מעורר בו זמנית את החלק במוחכם שזוכר את הכאב המקורי של חוסר הערך ואת החלק במוחכם היודע ומבין שלמעשה אין שום בעיה בערככם, ובכך ששני חלקי המוח פועלים במקביל נוצרים החיבורים המתאימים כדי לשנות את הזיכרון הרגשי – וכך מתרחש ריפוי.

אם תרגול מסוג זה אינו פותר את בעייתכם יכולים להיות לכך מספר סיבות:

אינכם מזהים במדויק את הכאב השורשי של בעייתכם.

אינכם מצליחים לעורר בעוצמה מספקת את כאבכם הילדי המקורי. (רבים זקוקים לתמיכה חמה ובטוחה)

אינכם בטוחים בכך שהילד שהייתם באמת היה שווה ובעל ערך ו/או אינכם מצליחים לחוש חמלה אמיתית לילד שהייתם.

במקרה זה כדאי שתביטו בילדים אחרים ונסו להיזכר עד כמה ילדים תמימים רגישים ופגיעים (להעמקה בנושא זה קראו: כולם שווים, אבל אין ששווים יותר?)

ישנם כוחות פנימיים נוספים המתנגדים לריפוי (כדי להעמיק בכך קראו על coherence therapy)

לרבים מאוד קשה לשלב בין ההדרכה העצמית שתרגול כזה דורש לחיבור הרגשי חסר השליטה ההכרחי. כלומר קשה גם לתת לרגשות להיות מורגשים באופן חופשי וחסר עכבות במקביל לצורך להישאר בשליטה מספקת על מנת להוביל בבהירות בתוך תרגול כזה. (אחת הסיבות שגם מטפלים מנוסים זקוקים לסיוע של מטפלים אחרים בשביל לטפל בבעיותיהם שלהם)

 בהצלחה!

 

שינוי עצמי תקוע