מהי פסיכולוגיה של ביטחון עצמי?

ראשית אדגיש שפסיכולוגיה טרנספורמטיבית אינה רק אוסף של שיטות טיפול או כלים שברשות המטפל, אלא הרכבות חדשות בין שיטות טיפול קיימות לשם יצירת מענה שלם יותר ויעיל יותר לקשיים אותם הן נועדו לפתור.   כאן אתאר הרכבה הנותנת מענה שלם לביטחון עצמי ותחושת ערך עצמי.

השיטות השונות יתוארו, אם כן, בקצרה בלבד והדגש יהיה על  האופן שהן משתלבות יחד. כדיי לקרוא על כל אחת מהשיטות בהרחבה, תוכלו ללחוץ על הלינקים המתאימים.

קודם אסביר שרוב הקשיים הרגשיים והפסיכולוגיים נגרמים מבעיות של דימוי וערך עצמי. בסופו של דבר אם תסתכלו על כך, דימוי וערך עצמי "נמוכים" מהווים סיבה שורשית להרבה קשיים כמו דיכאון, התמכרויות, חרדות, פחדים, אנורקסיה, קשיים בהגשמה האישית ועוד ועוד.  

כדי להבין כיצד טכנולוגיה משולבת חדשה יכולה לתת מענה מלא לקשיים בביטחון והערך העצמי, עלינו להבחין בין שני סוגים עיקריים של ביטחון וערך עצמי –  בסיסי ונבנה.

חוויה של ביטחון וערך עצמי בסיסי אינה קשורה בהצלחות ובכישלונות אלא חוויה של "אני בסדר כמו שאני, ושאני ראוי להיות נאהב לא משנה מה קרה או קורה או יקרה".

הסוג השני הינו ביטחון וערך עצמי הנבנה עם הזמן כתוצאה מהתפתחות של מי שאני, עם הגדילה של יכולתי להתנהל בעולם ולהיענות לאתגרים הרבים שהחיים מציבים בפני.

האמונות שלנו על עצמנו ועל החיים, על איך דברים ואנשים אמורים וצריכים להיות, הינן מרכיב מהותי לשני סוגי הביטחון העצמי שמנינו.

קל לראות לדוגמה שכאשר יש לי אמונות כמו "אני לא שווה", "אני לא מספיק טוב", "אני אף פעם לא מספיק טוב" – שני סוגי הביטחון והערך העצמי נפגעים. כלומר חוץ מתחושה בסיסית "שמשהו פגום בי", יכולתי לפעול ולהתפתח בחיים נחלשת ואיתה גם תחושת הביטחון והערך העצמי הנבנה.  

בד"כ נדבקת לאמונות אלו אמונה נוספת, והיא שהודאה בכך, שבאיזה שהוא מקום, אני מאמין שאיני שווה, תהפוך למציאות שתשתלט על חיי, לעובדה בלתי ניתנת לשינוי.

כאן "העבודה" של ביירון קייטי מתגלה במלוא עוצמתה, מאחר והיא שיטה פשוטה ביותר לחקר האמונות שלנו ולשחרור שלנו מהם. מיליוני בני אדם ברחבי העולם נפגשו עם "העבודה" ורובם אסירי תודה על כך.

אך כפי שהוסבר ב"מדוע העבודה של ביירון קייטי מפסיקה לעבוד עליך?", אנו תמיד מחזיקים באמונות מתוך מניע נסתר כלשהו, וללא חשיפה של המניעים האלה האמונות והמחשבות שחשבנו שנפטרנו מהן חוזרות אלינו שוב ושוב.

חשוב להבין שלא מדובר רק ברווחים משניים שאפשר לזהות מייד, אלא בצורך  עמוק ולא מודע, שמנהל את הענינים מאחורי הקלעים. לפעמים תוך כדיי "העבודה" צרכים אלו נחשפים, אך פעמים רבות אנו זקוקים לשיטת טיפול המיועדת לכך במיוחד.

כאן Coherence Therapy נכנסת לתמונה מאחר וגישה זו יעילה ביותר בחשיפת מניעים נסתרים אלו, זאת בנוסף לעובדה שהיא זו שהעירה את תשומת ליבנו למניעים הנסתרים האלה מלכתחילה.  

תוכלו לקרוא על זה יותר במאמרים המיוחדים לכך, אך כאן, חשוב רק לשים לב כיצד השילוב בין טכניקה לשחרור ממחשבות טורדניות ואמונות מגבילות, לבין טכניקה לחשיפה של המניעים הנסתרים להיצמד לאמונות ומחשבות אלו, יוצר שילוב מנצח.

אך בכך התמונה עוד לא הושלמה, מאחר וגם כאשר אנו חווים תחושת ביטחון עצמי וערך עצמי בסיסי ובריא – אנו יכולים לבנות ולגדול מתוך חוויה זו או להקטין ולצמק אותה בהתאם לפעולות מסוימות שאנו נוקטים או לא.

נתניאל ברנדון מצא עקרונות פשוטים טבעיים ועמוקים, שככל שאנו מתרגלים אותם, אנו בונים ביטחון וערך עצמי עמידים למהלומות ולקשיים שבחיים. לעומת זאת המידה שבה איננו מתרגלים אותם פוגעת בחווית הביטחון והערך העצמי שלנו.

כלומר אם איננו מתרגלים עקרונות פשוטים אלה, אז גם אם אנו מחזיקים בתחושות ביטחון עצמי וערך עצמי בסיסיים – אנו מצמצמים אותן למינימום.

הבהרה: כולנו באופן טבעי, בלי לחשוב על כך, מתרגלים ברמות שונות חלק מהעקרונות הללו, אך ע"י תרגול מכוון ומודע שלהם אפשר להעצים בצורה בלתי רגילה את הביטחון והערך העצמי.  

כך, ע"י שילוב בין שלשת השיטות האלה אנו מטפלים בכל הספקטרום של הגורמים לחוסר ביטחון עצמי וערך עצמי. אנו מטפלים ברמה הבסיסית וברמה הנרכשת.

ישנן שיטות נוספות המתמקדות במרכיבים השונים, וכאשר לא מודעים לצורך לטפל בכולם, אנו עשויים לעבור טיפולים לזמן ממושך בלי להרגיש משוחררים לחלוטין מהבעיה שהטרידה אותנו.

לסיום אציין שעבור מצבים שבהם איננו רוצים להכיר בחווית חוסר ביטחון וערך עצמי מתוך בושה, שהיא חלק מחוסר הביטחון, פיתחתי את  Pride Therapy (תרפיית גאווה) כדי שאפשר יהיה להתחיל לעבוד.