פסיכולוגיה של ביטחון עצמי

מהי פסיכולוגיה של ביטחון עצמי?

ביטחון עצמי

פסיכולוגיה של ביטחון עצמי (וערך עצמי)  נותנת מענה כולל לבעיות הקשורות לחוסר ביטחון עצמי או ערך עצמי ירוד.

חשיבותה של פסיכולוגיה של ביטחון עצמי נובעת מהעובדה שתחושת חוסר ערך הינה בשורש של קשיים רבים כמו דיכאון, חרדות, הפרעות אכילה ואף "תקיעות" בהתפתחות רוחנית.

מהי פסיכולוגיה טרנספורמטיבית?

פסיכולוגיה טרנספורמטיבית

רבים מתנסים בטיפולים מגוונים המבטיחים לשפר את איכות חיינו. אך בד"כ למרות שיפור מסוים נשארת תחושה שמשהו בסיסי לא נרפא לחלוטין. 

בניגוד לכך, פסיכולוגיה טרנספורמטיבית מביאה לשינוי עמוק וכולל מאחר והיא מורכבת מהיתרונות של הרבה שיטות טיפול. אורן חילץ את היהלום משיטות רבות ויצר שיטה חדשה יעילה ביותר.

צרו קשר

לשיחת יעוץ טלפוני ו/או לקביעת פגישת הכרות ללא התחייבות, מלאו פרטים ולחצו על שלח/י.

  שם
  טלפון
  דוא"ל
  הודעה
צור קשר

שאלות ששואלים

מדוע פסיכולוגיה קונבנציונלית לא עזרה לי?
האם פסיכולוגיה טרנספורמטיבית יכולה לעזור בבעיה שלי?
האם ביטחון עצמי הינו בסיסי או נרכש?
פסיכולוגיה רוחנית או פסיכולוגיה אלטרנטיבית?
פסיכולוגיה "שמחטטת" בעבר או פסיכולוגיה של הכאן והעכשיו?
פסיכולגיה קונבציונאלית רק כמעט

ישנן הרבה סיבות אפשריות היכולות להסביר מדוע טיפול פסיכולוגי לא הביא לתוצאות הרצויות. המלכודת הקלאסית שרבים נלכדים בתוכה נעה בין שני קצוות: 

המטפל והמטופל עובדים יחד ליצירת שינוי בתפיסה ובדימוי העצמי. מאחר ודימוי עצמי נמוך מכאיב מאוד, ישנה נטיה לנסות לעבור מהר מידי ובאופן שטחי לתפיסה עצמית חדשה חיובית ובריאה יותר. נטיה זו אף מתחזקת כאשר המטופל רוצה לרצות את המטפל שבעצמו מעוניין להרגיש שהוא מטפל טוב.

מצד שני , מטופלים המודעים לנטייתם להדחיק רגשות כואבים חוששים מעובדה זו כל כך עד שהם נוטים להדוף כל אפשרות חדשה לשינוי כדיי להימנע מאכזבה נוספת. נטייה זו מתחזקת עם מטפלים בשיטות מסורתיות מסוימות הדוגלות בהעמקה אין סופית בניסיון להוכיח את התיאוריות של עצמן. רק כאשר מזהים בבירור את שתי הטעויות הללו אפשר לנוע לעבר פתרון אמיתי ועמוק. 

לחץ כאן להעמקה בעקרונות בסיסיים לטיפול מוצלח  >>

רבים חשים שבעיותיהם הינן בלתי ניתנות לפתרון. זאת במיוחד לאחר טיפול שנמשך זמן רב ולא הביא למענה מלא ועמוק של הבעיה. 

בפועל בעיות נוצרות ברגע בודד או בכמה רגעים בודדים. גם הפתרון קורה ברגעים בודדים. למעשה קשיים של שנים רבות יכולים להתמוטט כמגדל קלפים ברגע.

מה שמאפשר רגעי ריפוי כאלה הינה מיומנות בהגעה ללב הקושי מחד וגישה המטפלת בכל החלקים של הפאזל המרכיב את הקושי מאידך. פסיכולוגיה טרנספורמטיבית עובדת בדיוק כך.

פסיכולוגים ופסיכותרפיסטים רבים שעוסקים בתחום של ביטחון עצמי וערך עצמי, אינם מבדילים בין ביטחון עצמי בסיסי, לביטחון עצמי נרכש. לכן הם אינם מצליחים לפצח לעומק את קשיי מטופליהם.

 

המטפלים עובדים בשני סגנונות עקריים: או שהם מנסים לדחוף להשגים בצעדים קטנים, כדיי לבנות אט אט תחושת ביטחון עצמי וערך עצמי, או, שהם מנסים לעזור למטופליהם לקבל את עצמם כפי שהם. 

בפועל רק עבודה מעמיקה בשני המישורים הללו במקביל מביאה לפתרון ממשי ויכולה לתת מענה כולל לקשיים הקשורים בחוסר ביטחון עצמי.

לפסיכולוגיה הקונבציונלית כמו לפסיכולוגיה אלטרנטיבית או פסיכולוגיה רוחנית יש יתרונות, כל אחת מהן שמה דגש על חלקים אחרים של האדם. בעידן הניו אייג החלה פריחה של רפואה ופסיכולוגיה רוחנית ואלטרנטיבית, המקבלות את השראתן מתורות מזרחיות שונות. 

תורות אלו מפנות את תשומת הלב לשלמות של האדם ולצורך להתייחס אליו באופן יותר הוליסטי. כך מושגים כמו פסיכולוגיה של גוף נפש נולדו  ונוצרו גישות רבות.

חשוב להבין שהטענות בדבר ההוליסטיות של הטיפולים הללו מטעות רבים מאחר ואין ספק שלתובנות של פסיכולוגיה מערבית מודרנית יש ערך עצום בהבנת נפש האדם - גם אם הן חלקיות בלבד.

רק גישות המעמיקות הן לתוך פסיכולוגיה מערבית והן לתוך פסיכולוגיה מזרחית הינן "הוליסטיות" באמת.
פסיכולוגיה טרנספורמטיבית כוללת בתוכה גישות רבות מהפסיכולוגיה המערבית והמזרחית כאחת. 

השאלה האם בטיפול עלינו להתמקד בעבר או בהווה מעסיקה רבים. אלה המאמינים בגישות מסורתיות כמו הגישות הניו-פרוידיאניות וגישות של יחסי אובייקט מציעים להתמקד באופן בו התנהלו היחסים עם דמויות מפתח לאורך ההתפתחות, בשלבים המוקדמים של החיים. המטרה במיקוד כזה הינה לחשוף את המנגנונים המפעילים אותנו גם היום.

גישות רבות אחרות, כמו פסיכולוגיה קוגניטיבית-התנהגותית (CBT),אימון ותפיסות ניו-אייג'יות, מדגישות את החופש המצוי בכאן ובעכשיו, ושעלינו להתמקד ברגע הזה ובכוחות שיש בנו כבר עכשיו. הן מציעות דרכים שונות לכך, החל ממיקוד תשומת לבנו בדפוסים מנטליים רגשיים והתנהגותיים שאנו פועלים מתוכם כרגע - כדי שיהיה בכוחנו לשנות אותם - ועד למדיטציה עמוקה.

למעשה רק פרספקטיבה המכילה את כל האמיתות החלקיות של הגישות השונות יכולה לתת פתרון אמיתי וארוך טווח לקשיים שמטרידים אותנו. זהו כמובן ההיגיון הבריא אך לא קל למצוא טיפולים עם פרספקטיבה כזו, הן בקרב הטיפולים הקונבציונליים והן בין הטיפולים ההוליסטיים יותר שבניו אייג'.

 

אורן צוריאנו15 שנות התמחות
אורן צוריאנו 15 שנות התמחות

מטרת המפגש בינינו היא מצד אחד , לעזור לך לגלות את רצונך האמיתי והעמוק בחייך. להביא את חלומותיך לקדמת הבמה, לעזור להביא אל תוכם בהירות וכוונה. מצד שני , לראות יחד כיצד להשתחרר, באופן העמוק והיעיל ביותר, מכל מה שמונע את הגשמתם (ואת הגשמתך) ברמה רגשית גופנית ומנטאלית.

מה חדש? 
מדריך לפיתוח ביטחון עצמי

מדריך לפיתוח ביטחון עצמי

במדריך לפיתוח ביטחון עצמי תוכלו למצוא תובנות רבות על דימוי עצמי, חוסר ביטחון וערך עצמי נמוך ועם הבטחה להמשיך ולגדול ולהוות מקום רחב ועמוק של השראה, עבור אנשים שאוהבים ללמוד לבד.

לכניסה למדריך לחץ/י  >>

הרשמו לאתר וקבלו את חוברת המחסומים
ביטחון עצמי בתקשורת וקבלו את חוברת המחסומים
הרשמו לאתר
  שם
  דוא"ל
ציטוט על ביטחון עצמי  

ביטחון עצמי אינו תכונת אופי ואינו מגדיר את מי שאת/ה. ביטחון עצמי הינו התחושה הטבעית שהינך שווה כמו כל אחד אחר ללא קשר לחסרונות ויתרונות. ביטחון עצמי ששואבים מיכולות וממיומנויות חשוב אך אינו יכול להחליף ריפוי רגשי עמוק (שאפשרי לכל אחד) בתחושת ערכו העצמי הבסיסי.

עוד באתר